Expertisescholen Ontwikkelkracht

Lesson Study

Les in, les uit. Les in, les uit. Weer is een schoolweek voorbij gevlogen! Soms zou je de tijd willen nemen om eens in te zoomen op die ene leerling of om een bepaald onderwerp uit te diepen. In dit leertraject maak je kennis met Lesson Study: een bewezen aanpak waarbij leraren met elkaar de tijd kunnen nemen. Zo ontstaat er ruimte voor adem in, adem uit, even rustig nadenken, het gesprek voeren en observeren. Dat klinkt toch stukken beter?

Lesson Study
Link Ex (10)

Leren van leerlingen onderzoeken:
proeven aan Lesson Study in de praktijk

Expertiseschool Winkler Prins, Veendam

 

Tussen


Over het leertraject

Als we het leren van leerlingen willen bevorderen, wat is er dan logischer dan samenwerken met collega’s? Samen lessen ontwikkelen en leerlingen observeren. Lesson Study stelt jou in staat om het onderwijs aan je leerlingen beter en interessanter te maken. Door je eigen praktijk te onderzoeken, productief samen te werken, externe kennis in de praktijk te integreren en cyclisch te werken om jouw leerlingen zich verder te laten ontwikkelen.

Expertiseschool Winkler Prins heeft jarenlange ervaring als lerende school met de methodiek Lesson Study. Na dit leertraject weet je wat Lesson Study is en hoe je het toepast, wat het oplevert, waar je tegenaan kunt lopen, hoe je zorgt voor een goede start en hoe je het verankert. We bieden begeleiding aan bij het samen met collega’s doorlopen van een Lesson Study-cyclus waarin we concrete en op onderzoek gebaseerde handvatten aanreiken. Zo heb je na dit eerste jaar een mooie opstap om zelf als school verder te gaan met deze ontwikkeling.

Voor wie

Dit traject is geschikt voor scholen uit het primair en voortgezet onderwijs. Voor het slagen van het traject is een samenwerkingscultuur noodzakelijk. Ook moet het managementteam voldoende tijd en ruimte bieden aan de deelnemende leerkrachten, bijvoorbeeld om onderzoekslessen te observeren. Een lerend team kan op meerdere manieren samengesteld worden, bijvoorbeeld uit personen uit één sectie of leerlaag, maar ook uit diverse lagen van de school.

Onderwerpen

Tijdens dit traject komen alle aspecten uit de Lesson Study-cyclus aan bod:

  • Wat is Lesson Study
  • Samenwerken
  • Leerproblemen analyseren en een onderzoeksvraag opstellen
  • Bronnen gebruiken
  • Een onderzoeksles ontwerpen
  • Leerlinggedrag voorspellen en leerlingen observeren en bevragen
  • Een les nabespreken
  • Vaststellen waar jullie trots op zijn en bedenken hoe je daarmee anderen kunt inspireren

Werkwijze

Met de expertiseschool Winkler Prins ga je Lesson Study echt ervaren. Dit doen we in een traject op maat dat begint met een intake waarin we samen de doelen en verwachtingen vaststellen. Vervolgens nemen we je mee in een aantal inspirerende workshops bij jullie op school, waarin we de kernprincipes van Lesson Study behandelen en direct toepassen in de praktijk. Gedurende het traject houden we tussentijdse contactmomenten om de voortgang te bespreken en ondersteuning te bieden waar nodig. Daarnaast krijg je de kans om tijdens een werkbezoek aan onze school met eigen ogen te zien hoe Lesson Study in de praktijk wordt gebracht. We sluiten het traject af met een evaluatie, waarin we reflecteren op de opgedane inzichten en vervolgstappen formuleren om Lesson Study duurzaam te verankeren binnen jullie school.

Over de school

Wp Drone 2

Winkler Prins is een ambitieuze school voor openbaar voortgezet onderwijs vanuit het hart van de Veenkoloniën. Wij dagen onze leerlingen uit met inspirerend en eigentijds onderwijs om hen voor te bereiden op het leven in de wereld van morgen. Winkler Prins is een openbare school, die alle vormen van voortgezet onderwijs in huis heeft: van gymnasium tot en met praktijkonderwijs. Ons motto is: “Onderwijs van vandaag, voor morgen”.

Ontwikkelkracht ondersteunt en faciliteert binnen de pijler Expertisescholen Ontwikkelkracht scholen om hun expertise te delen met andere scholen.

Logo (9)

Contact

Wp Lesson Study Team 1

Heb je interesse om deel te nemen aan dit leertraject? Dan kun je voor een oriënterend gesprek contact opnemen met de expertiseschool:

Marieke de Rooij
Deelschooldirecteur vwo
mag.de.rooij@winklerprins.nl

Hetty Kuiper
Docent Nederlands
Coördinator Lesson Study
h.kuiper@winklerprins.nl

Subsidievoorwaarden

Er is subsidie beschikbaar om als school deel te nemen aan een leertraject van een expertiseschool. Hieronder vind je een selectie van de subsidievoorwaarden uit de subsidieregeling voor schooljaar 2025-2026.

Gesprekken

Voorafgaand aan de subsidieaanvraag voer je een verkennend gesprek met het programmabureau van Ontwikkelkracht én een intakegesprek met de expertiseschool die het leertraject aanbiedt. Dit is een belangrijke voorwaarde om subsidie aan te vragen.

Vraag gesprek aan

Inzet onderwijsprofessionals

Per school nemen minimaal vijf personen deel, waaronder minimaal één schoolleider. De school deelt actief zijn kennis met andere scholen.

Subsidiebedrag

Je ontvangt als school begeleiding en een vast subsidiebedrag als tegemoetkoming voor de geïnvesteerde uren van de medewerkers. Het subsidiebedrag voor schooljaar 2024-2025 bedraagt € 21.200 per school in het primair of voortgezet onderwijs.

Activiteitenplan

Bij de aanvraag van de subsidie is de onderbouwing in de vorm van een activiteitenplan een belangrijke vereiste. Hierin moet ten minste opgenomen zijn:

  • Een verslag van het gesprek met de expertiseschool die het te volgen leertraject aanbiedt.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat de school bereid en in staat is om actief deel te nemen aan het leertraject.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat de schoolleiding en het schoolbestuur van de school betrokken zijn en zich committeren aan het traject.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat er in het team voldoende draagvlak is om de lessen uit het leertraject duurzaam in de school te borgen.

Praktijkervaringen

'De gedrevenheid is echt bewonderenswaardig'

Anne Kreuger en Tamara Breetveld over de begeleiding van aspirant-expertisescholen.

Lees verder

'Expertscholen wordt expertisescholen'

Arjan van der Meij vertelt over de naamswijziging van expertisescholen.

Lees verder

'We doen dit vanuit het onderwijs, voor het onderwijs'

Roel Scholman over zijn rol binnen het leertraject van de Drie Koningen.

Lees verder