'Dit project geeft me de mogelijkheid en ruimte om mij te ontwikkelen'

Website Saskia

Het Spinoza Lyceum in Amsterdam, een co-creërende school binnen Education Lab, is druk bezig met de voorbereidingen van het project 'Extra handen in de klas' van het LerarenLab van Ontwikkelkracht. Het doel van deze interventie is de werkdruk van leraren te verminderen door de inzet van studenten. Dit jaar stelden ze het onderzoeksplan op en volgend schooljaar gaan zij het daadwerkelijk uitvoeren. We praten hierover met Saskia Expósito Hinchado, leraar Spaans en Frans.

 

Spinoza Lyceum

"Ik ben nu zo'n vijf jaar docent en dit is mijn eerste jaar hier op het Spinoza Lyceum”, stelt Saskia zich voor. Saskia heeft een passie voor de Franse taal. "Ik was altijd al gek op de Franse taal, dus heb ik ervoor gekozen om een studie te volgen tot leraar Frans,” vertelt ze. "Omdat ik driekwart Spaans en een kwart Nederlands ben, wilde ik ook iets met mijn eigen taal doen. De motivatie en de mogelijkheden waren er, dus heb ik ook Spaans gestudeerd. Ik ben op het Spinoza Lyceum terecht gekomen omdat ik meer Spaans wilde geven dan mogelijk was op mijn oude school.”

De leerlingenpopulatie op deze school is onwijs divers.


Er zitten ongeveer dertienhonderd leerlingen op het Spinoza Lyceum. "Dit is een middelbare school met allerlei niveaus, van vmbo-t tot gymnasium”, vertelt Saskia. "Het Spinoza Lyceum is een daltonschool, wat betekent dat leerlingen leren omgaan met vrijheid, samenwerken en zelfstandiger worden. 'De leerlingenpopulatie op deze school is ontzettend divers”, legt ze uit.


LerarenLab

"Volgend jaar ga ik met Jate Terpstra, ook een leraar Frans, een pilot draaien gericht op het verlichten van de werkdruk van leraren, in het kader van het lerarentekort”, vertelt Saskia. "Via de directeur kwamen we in aanraking met dit project ‘Extra handen in de klas’ van het LerarenLab.”

Samen met Education Lab willen we met deze pilot onderzoeken of deze extra ondersteuning de druk op leraren en scholen verlicht. De studenten werken in tweetallen met een vaste leraar. Ze nemen een deel van de lessen over, bijvoorbeeld lessen waarin ze eerder uitgelegde theorie toepassen. We onderzoeken hoe de inzet van studenten werkt in de praktijk en welke voordelen dit heeft voor leraren, leerlingen en studenten. Ofwel, kan de inzet van studenten helpen om de werkdruk van leraren verlagen?

“Hij vroeg het team wie mee wilde helpen. Jate en ik hebben ons vrijwillig aangemeld. We werken binnen het project samen met Studenten Helpen Scholieren (SHS). Zij werven en selecteren de studenten waar we de pilot mee gaan draaien”, vertelt Saskia. SHS zet studenten uit het mbo, hbo en wo in op middelbare scholen om onderwijsteams in heel Nederland te ondersteunen. Zo helpen ze scholen omgaan met het lerarentekort, onderwijsachterstanden en het opvangen van lessen.

De kwaliteit van het onderwijs mag niet achteruitgaan.



Doelen en verwachtingen

"De kwaliteit van het onderwijs mag niet achteruitgaan en we willen nieuwe manieren van lesgeven verkennen," legt Saskia uit. Het plan is goed doordacht. “De studenten beginnen met het observeren van onze lessen. Daarna nemen ze de tweede les van de week over. Ik blijf in het begin aanwezig om hen te begeleiden, maar uiteindelijk gebruik ik die tijd voor mijn eigen ontwikkeling, zoals het volgen van een online cursus," zegt Saskia.

De onderzoekers van Education Lab volgen de voortgang van het project op de voet. “We hebben een onderzoeksplan en werken samen met de Universiteit van Maastricht. Het plan is om de studenten één les per week te laten geven in de gewone klasopstelling en de tweede les in de week geven wij, als leraren, in de vorm van een hoorcollege. We houden de resultaten van de leerlingen anoniem bij, om in de gaten te kunnen houden wat deze nieuwe manier van lesgeven betekent. Uiteraard moet de kwaliteit van het onderwijs behouden blijven”, legt Saskia uit.

 

Ik hoop dat we studenten kunnen motiveren om het onderwijs in te gaan.



Toekomstplannen

Saskia heeft grote verwachtingen van het project. "Ik hoop dat we hierdoor als docenten meer tijd krijgen voor onze eigen ontwikkeling en dat we studenten kunnen motiveren om het onderwijs in te gaan. Het is een kans om nieuwe dingen te leren en mezelf verder te ontwikkelen. Binnen mijn vakgebied ben ik vooral gefocust op hoe ik leerlingen zo simpel en leuk mogelijk over een nieuwe taal en cultuur kan leren. Daarnaast ben ik vanaf het begin van mijn loopbaan ook actief als mentor en ik merk dat ik het leuk vind om leerlingen te ondersteunen, ook buiten het klaslokaal. Dit project geeft me de mogelijkheid en ruimte om mij te ontwikkelen. Daarnaast wil ik me verder ontwikkelen in het geven van hoorcolleges, wat direct in verband staat met het project”, vertelt Saskia. Het enthousiasme en de inzet van docenten zoals Saskia beloven veel goeds voor zowel de leerlingen als het onderwijs zelf.


Leer meer over Education Lab.

Verken de mogelijkheden