Samenwerkingspartner

De Transformatieve School

Heb je als school een pedagogisch-didactisch vraagstuk en wil je inzetten op een effectieve verbetercultuur? Met De Transformatieve School werk je samen met je schoolteam aan professionalisering in de klas via lesbezoeken en cultuurverandering tijdens gezamenlijke sessies.

Pv 20170620 66
Link Ts

Over het aanbod

De Transformatieve School versterkt het geloof in het eigen kunnen van de leraar (teacher self efficacy) en van het schoolteam (teacher collective efficacy). Deze aanpak is met name geschikt voor scholen met een veranderende leerlingpopulatie, waarbij leraren moeite hebben met deze verandering. Vaak is er sprake van een intensieve pedagogisch-didactische opdracht. Vanuit het gedachtegoed van De Transformatieve School werk je aan pedagogisch-didactisch handelen, cultuur en leiderschap. De trainers en coaches binnen het programma zijn zelf ook werkzaam als leraar of schoolleider.

Voor wie

Scholen uit het primair en voortgezet - en daarmee ook het gespecialiseerd onderwijs - kunnen meedoen. Belangrijk is dat je je als school volledig committeert aan alle dimensies van het programma, namelijk het gedachtegoed, de professionaliseringsactiviteiten, de planning en organisatie ervan, de dataverzameling en het onderzoeksprogramma, en de kennisdeling binnen en buiten de school.

Tijdsinvestering

Het gaat om een intensief traject, waarbij je als schoolteam wekelijks tijd vrijmaakt.

Onderwerpen

Als school ga je aan de slag met onderwerpen, zoals:

  • Cultuur van hoge verwachtingen
  • Basisvaardigheden
  • Onderwijskwaliteit en gelijke kansen
  • Evidence-informed werken en datagedreven professionalisering van individuele docenten en docententeams
  • Leiderschap en verbetercultuur
  • Gemeenschappelijk normatief kader
  • Sense of belonging
  • Versterking Teacher Self efficacy en Collective Teacher efficacy

Werkwijze

De interventielogica bestaat uit drie lijnen:

Pedagogisch-didactische lijn: Transformatief handelen in de klas

Het pedagogisch-didactisch handelen in de klas wordt verder geprofessionaliseerd door middel van de bouwstenen uit het Model van Transformatief Handelen en evidence-informed inzichten uit het grootschalige en langdurige onderzoeksprogramma De Transformatieve School.

Cultuurlijn: Ontwikkelgroep van cultuurdragers

De ontwikkelgroep ontwikkelt gezamenlijk cultuurproducten, zoals een gemeenschappelijk normatief kader en activiteiten om de sense of belonging van alle leerlingen te versterken op school. Deze ontwikkelgroep bestaat uit alle segmenten van het professionele team en ontwikkelt vanuit het gedachtegoed inzichten en concrete oplossingen die binnen en buiten de lessen, schoolbreed en collectief toegepast worden, en die gericht zijn op de borging van het gedachtegoed.

Leiderschapslijn: Transformatief Leiderschap

De schoolleiding verdiept zich in inzichten in de productieve interventies die ze kunnen inzetten om de verbetercultuur en het gemeenschappelijk geloof in het eigen kunnen van het professionele team te versterken. Dit gebeurt op basis van de specifieke dataverzameling en data-analyses van de eigen school (pedagogisch-didactische lijn en cultuurlijn) en de vergelijking met andere deelnemende scholen in het programma. Dit laatste vindt plaats op landelijke bijeenkomsten voor schoolleiders.

Subsidievoorwaarden

Er is subsidie beschikbaar om deel te nemen aan De Transformatieve School binnen de pijler Onderzoeks- en verbetercultuur van Ontwikkelkracht. Hieronder vind je een selectie van de subsidievoorwaarden uit de subsidieregeling voor schooljaar 2025-2026.

Gesprekken

Voorafgaand aan de subsidieaanvraag voer je een verkennend gesprek met het loket van Ontwikkelkracht én een intakegesprek met De Transformatieve School. Deze gesprekken zijn een belangrijke voorwaarde om subsidie aan te vragen.

Vraag gesprek aan

Inzet onderwijsprofessionals

  • Per school nemen minimaal vijftien personen in het primair onderwijs of veertig onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs per schooljaar deel.
  • Als er op de school minder onderwijsprofessionals werken, dan dienen alle onderwijsprofessionals deel te nemen aan het traject, met uitzondering van onderwijsprofessionals die een aanstelling hebben van minder dan één dag per week.
  • Werken er meer dan tachtig onderwijsprofessionals op een school in het voortgezet onderwijs? Dan mogen maximaal drie schoolteams van minimaal veertig medewerkers subsidie aanvragen voor het traject binnen een termijn van twee schooljaren.
  • De school stelt interne procesbegeleiders aan die elk een lerarenteam begeleiden bij het traject.
  • De gemiddelde inzet per medewerker bedraagt minimaal tien dagen voor het traject en één dag voor de bijeenkomst. Dit komt neer op een gemiddelde tijdbesteding van twee uur per werkweek per medewerker, waarbij de tijdsinvestering van de interne procesbegeleiders substantieel hoger ligt dan de tijdsinvestering van leraren en de schoolleiding.
  • De school deelt actief zijn kennis met andere scholen.

Subsidiebedrag

Je ontvangt begeleiding en een vast subsidiebedrag als tegemoetkoming voor de geïnvesteerde uren van de medewerkers. De subsidie bedraagt € 41.580 in het primair onderwijs en € 110.880 in het voortgezet onderwijs voor de activiteiten.

Activiteitenplan

Bij de aanvraag van de subsidie is de onderbouwing in de vorm van een activiteitenplan een belangrijke vereiste. Hierin moet ten minste opgenomen zijn:

  • Een omschrijving van de vraag of doelstelling die de school heeft op het gebied van het versterken van de onderzoeks- en verbetercultuur.
  • Een ontwikkeldoel gericht op leerwinst.
  • Een uiteenzetting die inzicht geeft op welke manier het onderwijspersoneel, de schoolleiding en het schoolbestuur betrokken zijn en welke rol ze hebben.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat er voldoende draagvlak is op de school voor deelname aan het traject, en dat de onderwijsprofessionals, de schoolleiding en het schoolbestuur zich committeren aan het traject.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat voldoende tijd zal worden vrijgemaakt voor de leraren en schoolleiding op de school voor deelname aan het traject.
  • Een uiteenzetting die inzicht geeft in de wijze waarop het traject op de school organisatorisch wordt vormgegeven.

Uitsluiting

  • Je kunt niet tegelijkertijd deelnemen aan Groeikracht binnen Ontwikkelkracht of een onderzoeks- en verbetercultuurtraject buiten Ontwikkelkracht.
  • Je kunt niet tegelijkertijd deelnemen aan het traject aspirant-expertiseschool of expertiseschool binnen de pijler Expertisescholen Ontwikkelkracht.
  • Je kunt niet tegelijkertijd deelnemen als co-creërende school binnen de pijler Co-creatielabs. Tegelijktijdig deelnemen als deelnemende school binnen de pijler Co-creatielabs kan wel.
Bekijk subsidieregeling


Over de samenwerkingspartner

Ontwikkelkracht werkt binnen de pijler Onderzoeks- en verbetercultuur samen met De Transformatieve School aan het versterken van de onderzoeks- en verbetercultuur op scholen met professionaliseringstrajecten.

De Transformatieve School is sinds 2012 een professionalisering- en cultuurveranderingsprogramma binnen schoolculturen waarbinnen professionele teams prioriteit hebben willen geven aan de gelijktijdigheid van gelijke kansen en de onderwijskwaliteit.

Praktijkervaringen

'Dit is het. Dit is precies wat we nodig hebben!'

Hanneke Schreuder over haar samenwerking met De Transformatieve School.

Lees verder

'We laten De Transformatieve School zeker niet los'

Floor de Hoogh, Janine Annichiarico en Michelle Stroomer over De Transformatieve School.

Lees verder

Ervaringen met het programma van Groeikracht

Groeikracht scholen vertellen over hun samenwerking met het programma.

Lees verder

Deelnemende scholen

Scholengemeenschap St Bonifatius College Lyceum Havo
Scholengemeenschap Haags Montessori Lyceum 
Pieter Brueghelschool
De Burcht
Burgemeester De Vlugtschool
Lea Dasbergschool
Openbare Basisschool Kamperfoelie
Basisschool De Ploeg
Basisschool Dorp
Basisschool Wisperweide
De Gooische Montessorischool
Christelijke Basisschool De Wingerd
PCBO Het Kompas
icbs het Zaanplein
Christelijke Basisschool Kleurenpracht
CBS De Vrijenburg
Al Ikhlaas
Islamitische Basisschool El Kadisia
An Nasr
De Vierambacht
Gooise Scholenfederatie
Oosterlicht College PC SGM 
Gooise Scholen Federatie Weesp, locatie de Brink
Baanderherencollege Vmbo
Stedelijk Dalton College Alkmaar 
Scholengemeenschap Philips van Horne 
Griendencollege voor VMBO
Munnikenheide College
College de Heemlanden School 
Scholengroep Penta, locatie De Oude Maas
Forta PRO
Fioretti College voor Gymnasium Atheneum 
Regionale Scholengemeenschap Goeree-Overflakkee 
Scholengemeenschap ZAAM Oost 
Gooise Scholenfederatie, locatie De Fontein
Scholengroep Krommenie, locatie Trias VMBO
Amadeus Lyceum voor Vwo Havo Mavo
Coornhertlyc Gem Scholengemeenschap Lyceum Havo Mavo
Comenius College Chr. SGM, locatie De Meerpaal
Hofstad VO, Hofstad Lyceum
NUOVO Scholen, VOLT! Toekomstmakers
Stanislascollege Delft 
Gerrit Rietveld College
Regionale Scholengemeenschap Goeree-Overflakkee 
Hofstad VO 
Fioretti College 
Scholengroep Penta, locatie Hoogvliet
Scholengemeenschap ZAAM Zuid
Jan Arentsz Christelijke Scholengemeenschap 
Portus Scholengroep Farelcollege
Scholengemeenschap ZAAM Zuid 
Onderwijsgroep Zuid-Hollandse Waarden, locatie Walburg Zwijndrecht
Rooms Katholiek Alfrink College Scholengemeenschap
De Viaan, school voor praktijkonderwijs
Johan de Witt Scholengr, locatie Maris Belgisch Park
Lentiz Geuzencollege
Hofstad VO, Heldring Business School
Scala College
Praktijkschool Westfriesland, locatie Hoorn
Olympuscollege PC RK SGM 
Teylingen College
Scholengemeenschap ZAAM West 
Openbaar Stedelijk College Eindhoven 
Newmancollege Rooms Katholieke Scholengemeenschap
Stedelijk Gymnasium Breda
Scholengemeenschap Breda 
VO Veghel, Fioretti College
Scholengemeenschap Breda, Katholiek Lyceum 
Lingecollege 
Avicenna College 
Scheldemond College
NUOVO Scholen
Avicenna College Den Haag 
Scholengemeenschap Breda, Katholiek Lyceum