
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) presenteers een nieuwe en waardevolle leidraad voor het primair onderwijs: ‘Betekenisvol en functioneel taalonderwijs in groep 1-2’. Deze leidraad biedt leerkrachten, team- en schoolleiders praktische ondersteuning bij het versterken van hun taalonderwijs voor de jongste leerlingen in de basisschool, zodat kleuters op een betekenisvolle en functionele manier kunnen leren spreken, luisteren en de basis voor lezen en schrijven kunnen leggen.
Evidence-informed taalonderwijs voor kleuters
De leidraad is gebaseerd op internationale wetenschappelijke literatuur en biedt scholen kennis en handvatten om taalonderwijs voor groep 1-2 op een effectieve manier in te richten. Taalvaardigheid is essentieel voor het functioneren in de maatschappij, en het is belangrijk dat kleuters een sterke basis ontwikkelen in taal, aansluitend bij hun leefwereld.
De leidraad bevat zes concrete didactische aanbevelingen, waaronder praktische materialen en activiteiten, zoals checklists en werkvormen, die leerkrachten kunnen helpen om betekenisvol en functioneel taalonderwijs te bieden. Hiermee kunnen scholen direct aan de slag om hun taalonderwijs te versterken:
-
Maak het taalonderwijs betekenisvol en functioneel
-
Grijp elke kans op taalbevordering
-
Bevorder rijke taalproductie van leerlingen
-
Ondersteun risicoleerlingen adequaat
-
Betrek de thuisomgeving van leerlingen bij hun taalontwikkeling
-
Zorg voor de voorwaarden op schoolniveau
Voor en door het onderwijs
Deze leidraad is ontwikkeld in het kader van Ontwikkelkracht door een team van wetenschappers en leerkrachten. Dankzij de samenwerking tussen praktijk en onderzoek is de leidraad niet alleen wetenschappelijk onderbouwd, maar ook direct toepasbaar in de dagelijkse lespraktijk.
De leidraad en bijbehorende materialen kun je gratis downloaden en er is ook de mogelijkheid om een fysiek exemplaar te bestellen.
Deze nieuwe leidraad sluit aan bij de eerder gepubliceerde leidraad voor taalonderwijs in groep 3-8.
Beide leidraden delen dezelfde basisprincipes: taalonderwijs moet betekenisvol en functioneel zijn, met een sterke doorlopende leerlijn. De specifieke uitwerking voor groep 1-2 biedt echter gerichte handvatten en voorbeelden voor de jonge kleuter.