'De Transformatieve School als antwoord'

Gelijke Kansen Alliantie heeft onlangs een boeiend interview gepubliceerd met Tessa Oomens, programmaleider kansengelijkheid binnen Libréon. In dit interview deelt zij haar ervaring met de Transformatieve School.

Laura vertelt hoe zij in aanraking kwam met de Transformatieve School en waarom zij aan de slag ging met het professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma. 

Binnen het Transformatieve Schoolprogramma maken docenten kennis met de diverse leefwerelden en sociale codes waarmee jongeren geconfronteerd worden, waaronder de straat-, thuis- en schoolcultuur, en de daaraan verbonden 'ladders'. Deze ladders dienen als symbolen. Tessa benadrukt dat het team streeft naar een gedeeld geloof in het professionele kunnen van het team. Dit geloof vormt een cruciale basis voor het vertrouwen van de leerlingen in hun eigen capaciteiten. Door succeservaringen op te doen, groeit het zelfvertrouwen van de leerlingen, en ontwikkelen ze veerkracht. Hierdoor worden ze beter in staat om soepel te schakelen tussen de verschillende 'ladders'. Het programma voorziet in training om leerlingen op de schooladder te brengen, zodat ze door middel van behaalde successen de mogelijkheid hebben om vooruitgang te boeken. Tessa is ervan overtuigd dat veel scholen gebaat zouden zijn bij de methode van de Transformatieve School.

Ga naar de website van Gelijke Kansen Alliantie om het hele artikel te lezen.

 

Klik hier voor het hele interview