
Het schooljaar 2024-2025 stond voor De Transformatieve School in het teken van verdieping, samenwerking en trots. Het team kijkt terug op een intensief jaar waarin scholen, professionals en leerlingen samen bouwden aan een cultuur van verbetering, en blikt vooruit op de volgende stap: een krachtig netwerk waarin kennis en ervaringen gedeeld worden.
Samen bouwen
“Het meest trots zijn we op de samenwerking met de vele scholen, professionals en leerlingen die hun deuren voor ons openden”, vertelt het team. “Samen bouwden we aan een verbetercultuur waarin iedere leerling en professional dagelijks de kans krijgt om het vertrouwen in eigen kunnen te versterken.” Het programma is geen snelle oplossing, benadrukken ze. Het vraagt om vaardigheden, motivatie, tijd en verdieping. Niet: ‘Wat jullie deden is fout, volg ons en het komt goed.’ Maar wel: scholen begeleiden in hun veranderproces. “Dat vergt lef, maar juist in die zoektocht ontstaat er iets waardevols.”
Altijd met hetzelfde doel: een verbetercultuur die kansengelijkheid vergroot.
Leren met lef
Door praktijkkennis en wetenschappelijke inzichten te combineren binnen de context van elke school, groeide er een evidence-informed werkwijze die ruimte geeft voor ontwikkeling. “Wij faciliteren dat denkproces, maar de stappen zetten scholen zelf. Het resultaat is uniek voor iedere school, maar altijd met hetzelfde doel: een verbetercultuur die kansengelijkheid vergroot.”
We erkennen beide kanten.
Emoties
De samenwerking maakte duidelijk hoe intensief dit traject is. “Vaak bevinden we ons samen in een overgangsfase: het oude wordt losgelaten, terwijl het nieuwe nog niet volledig zichtbaar is. Dat geeft ruimte voor creativiteit en energie, maar roept ook gevoelens van onzekerheid en verlangen naar structuur op.”
Die emoties zien ze niet als obstakel, maar als onderdeel van het leerproces. Binnen teams verschillen de perspectieven: sommigen staan vooraan in de verandering, anderen voelen minder noodzaak of uiten weerstand. “We erkennen beide kanten. We negeren weerstand niet, maar zien het als waardevolle data en een teken van betrokkenheid. Samen zoeken we oplossingen en verleggen we de focus: van wat fout gaat naar wat beter kan.”
Zo inspireren ze andere scholen en stimuleren we samenwerking.
Komend schooljaar
Komend jaar draait om het versterken van het kennisnetwerk. “Het programma biedt scholen volop kansen om samen verder te bouwen. We willen scholen niet alleen ondersteunen in hun zoektocht naar een verbetercultuur, maar hen ook verbinden op basis van gedeelde ontwikkelvragen.”
Wanneer scholen elkaar vinden, ontstaat een rijke uitwisseling van kennis en ervaring. Tijdens congressen krijgen scholen die een traject hebben doorlopen bovendien een podium om hun verhaal te delen. “Zo inspireren ze andere scholen en stimuleren we samenwerking. Tegelijkertijd werken we eraan om opbrengsten duurzaam te borgen.”
Trots
Als het team het nieuwe schooljaar in één woord moet samenvatten, is de keuze duidelijk: trots. “Het onderwijs vraagt veel van professionals. Lerarentekorten, prestatiedruk en maatschappelijke spanningen zetten scholen onder druk. Toch ontstaat er juist in die context ruimte voor iets bijzonders: hernieuwde trots op het vak van leraar.”
Ze werken niet vanuit een vast stappenplan, maar vanuit vertrouwen in de professional. Het gesprek over de essentie van het vak – hoe leerlingen leren en groeien – brengt leraren terug bij hun oorspronkelijke motivatie. “Zo verschuift de focus van overleven naar ontwikkelen. En wordt de klas niet alleen een plek van leren, maar ook een podium om successen zichtbaar te maken en te vieren.”