
Het schooljaar 2024-2025 stond voor Groeikracht in het teken van groeiend enthousiasme en zichtbare resultaten. Het team blikt terug op een jaar waarin scholen concrete stappen zetten richting een onderzoeks- en verbetercultuur, en kijkt vooruit naar een nieuw schooljaar waarin lef en samenwerking centraal staan.
Enthousiasme
Het meest trots is het team op het enthousiasme van de leraren en schoolleiders die met Groeikracht aan de slag zijn gegaan. “Scholen kiezen zelf het thema dat bij hen past, en gedurende het jaar zien we indrukwekkende stappen in het bouwen aan een onderzoeks- en verbetercultuur. De ontwikkeling die zij daarin doormaken, maakt ons ontzettend trots.”
De vraag wat dit oplevert voor leerlingen staat steeds vaker centraal.
Onderwijs
Wat dit jaar duidelijk naar voren kwam, is dat het gesprek op scholen steeds vaker weer écht over onderwijs gaat. “De vraag wat dit oplevert voor leerlingen staat steeds vaker centraal. Leraren werken samen aan onderwijsontwikkeling, kijken bij elkaar in de klas en leren van elkaars praktijk. Dat levert niet alleen inspiratie, maar ook tastbare resultaten op.”
Teams
“Wanneer het gesprek op school over onderwijs gaat, zie je hoe teams groeien." De samenwerking met scholen bevestigde hoe krachtig dit proces is. "Leraren versterken elkaar en zetten gezamenlijk stappen vooruit. Dat heeft directe impact op de leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs.”
We blijven ons programma doorontwikkelen en aanscherpen.
Impact
Komend schooljaar wil Groeikracht de impact verder vergroten. “We blijven ons programma doorontwikkelen en aanscherpen, steeds op basis van de ervaringen en inzichten van de afgelopen jaren. Zo sluiten we nog beter aan bij de behoeften van scholen en teams.”
Begeleiding
Het team kijkt vooral uit naar de intensieve begeleiding van alle deelnemende scholen. “We hopen dat de scholen die nu in hun tweede jaar zitten, een inspiratiebron worden voor de nieuwe jaar-1 scholen. Als echte ambassadeurs kunnen zij laten zien wat er mogelijk is, en zo andere scholen verder helpen.”
Onderzoeks- en verbetercultuur
De focus voor 2025-2026 is helder: scholen ondersteunen bij het opbouwen van een onderzoeks- en verbetercultuur. “Daarmee kunnen scholen zelf het verschil maken in hun onderwijspraktijk. Uiteindelijk zijn het de leerlingen in zowel het primair als het voortgezet onderwijs die hiervan profiteren.”
Het vraagt lef om stappen te zetten richting een onderzoeks- en verbetercultuur.
Lef
Als het nieuwe schooljaar in één woord gevangen moet worden, kiest het team zonder aarzelen voor lef. “Het vraagt lef om stappen te zetten richting een onderzoeks- en verbetercultuur. Lef om anders te kijken, samen te leren en te durven veranderen. En precies dat lef maakt onderwijsontwikkeling mogelijk."