
Voor het NRO stond het schooljaar 2024-2025 in het teken van verbinden, verdiepen en versterken. Angela, teamleider kennisdeling van het NRO, blikt terug op een jaar vol ontmoetingen en kennisdeling, en kijkt vooruit naar nieuwe manieren om onderzoekskennis nog dichter bij het klaslokaal te brengen.
Congres
Met zichtbaar enthousiasme denkt Angela terug aan het 'Ontwikkelkracht-congres Samen onderwijs versterken' op 9 april. “Samen met alle pijlers organiseerden we een inspirerend en veelzijdig programma", begint Angela. "Vol sterke sprekers en interactieve sessies die ons allemaal verder brachten. Voor mijn ogen zag ik de beweging ontstaan die we met Ontwikkelkracht willen creëren: bezoekers – onderzoekers, leraren en schoolleiders – gingen volop met elkaar in gesprek, binnen én tussen de pijlers. Het werd een kruisbestuiving in de breedste zin van het woord", vertelt zij trots.
Achter de schermen werkte ik met mijn team lang en intensief.
Leidraden
Naast het congres noemt Angela ook de lancering van de NRO-leidraden als hoogtepunt. “Achter de schermen werkte ik met mijn team lang en intensief aan een product dat onderwijsprofessionals helpt hun onderwijs elke dag een beetje beter te maken. Na al dat harde werk voelde de lancering als een enorme beloning." Het team leefden er echt samen naartoe en het moment waarop ze de eerste leidraden in handen hadden en konden delen, gaf hen veel voldoening.
Toegankelijk
Het komende schooljaar richt Angela zich met haar team op nieuwe manieren om kennis toegankelijker en praktischer te maken. “We zijn bezig met het maken van praktische video’s die aansluiten op een van de leidraden", legt zij uit. Daarmee willen ze de kennis en aanbevelingen nog dichter bij het klaslokaal brengen. "Zoals bij al onze kennisproducten maken we ook deze video’s in samenwerking met onderwijsprofessionals. Ik ben heel benieuwd hoe ze ontvangen worden!”
We willen de banden met schoolleiders nauwer aantrekken.
Verdieping
Ook staat er een belangrijke verdiepingsslag op de agenda. “We willen de banden met schoolleiders nauwer aantrekken. Hebben we voldoende aanbod voor hen? Sluiten onze themapagina’s en leidraden echt aan bij hun behoeften? Dat gaan we onderzoeken, zodat schoolleiders onze kennisproducten optimaal kunnen gebruiken.”