'Onze superpower is peer-learning'

Website Nieuws 2025 Arjan

Het schooljaar 2024-2025 stond voor Expertisescholen Ontwikkelkracht in het teken van groei en verdieping. Programmaleider Arjan van der Meij blikt terug op de stappen die zijn gezet en kijkt vooruit naar de volgende fase, waarin steeds meer scholen samen leren en kennis delen.

Deze scholen zijn met ons in het diepe gesprongen.


Trots

Het afgelopen schooljaar zetten de eerste expertisescholen een grote stap: zij gaven trainingen aan lerende scholen. “Daar ben ik vanzelfsprekend het meest trots op,” vertelt Arjan. “Deze scholen zijn met ons in het diepe gesprongen. Hun trainingen werden heel positief ontvangen. De lerende scholen bleken allemaal erg tevreden. Onze expertisescholen hebben hun eigen succes ruimhartig gedeeld. Dat zagen we een paar jaar geleden al voor ons, maar dit jaar is het ook écht gebeurd. Dat maakt me blij en trots.”


Ontwikkeling

Een belangrijk inzicht van dit jaar is de kracht van peer-learning. Onze ‘superpower’, noemt Arjan het. “Leraren en schoolleiders leren van elkaar. Alles wat zij delen, is doorleefd en gebaseerd op praktijkervaring, zonder wensdenken of idealiseren. Mensen uit de praktijk verstaan elkaar. En dat blijkt in de praktijk ook echt te werken."

Gelukkig hebben we een topteam!


Samenwerking

De samenwerking met scholen legt de lat hoog. “De scholen die met ons werken hebben allemaal een enorme innerlijke drive om het beste onderwijs te geven. Dat inspireert ons om zelf ook het allerbeste werk te leveren. Gelukkig hebben we een topteam dat niet rust voordat we de juiste aanpak gevonden hebben", vertelt Arjan.


Volgens Arjan is het mooiste compliment wanneer aspirant-scholen na een intensief jaar besluiten door te gaan. “Dat ze na zo’n pittig traject zeggen: wij gaan teams van lerende scholen trainen. Dat zegt alles.”


Vooruitblik 2025-2026

Komend schooljaar breidt het netwerk zich verder uit. Twaalf expertisescholen gaan aan de slag met zo’n vijftig lerende scholen, en acht nieuwe aspirant-scholen starten hun traject. “Wat die scholen gemeen hebben, is een diepgewortelde wens om zelf te leren”, legt Arjan uit. “Dat maakt de verbinding krachtig en betekenisvol. We gaan ze actief met elkaar verbinden, samen met onze partners van het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA).” Ook ligt er een ambitie om nieuwe expertisescholen te vinden in regio’s waar die nog ontbreken, zoals Friesland, Zeeland en Limburg.

Met twaalf enthousiaste scholen verwacht ik dat we volgend jaar ongelooflijk veel moois gaan zien.


Verwachting

De kern blijft hetzelfde: bestaande kennis en vaardigheden verspreiden en daarbij kiezen voor aanpakken waarvan bewezen is dat ze werken. “Evidence-informed werken dus”, zegt Arjan. “Het is prachtig om dat in de praktijk terug te zien. Met twaalf enthousiaste scholen verwacht ik dat we volgend jaar ongelooflijk veel moois gaan zien.”


Ambitie

“We gaan keihard aan de slag om ervoor te zorgen dat we meer vo scholen aangehaakt krijgen", vertelt Arjan. “Daarnaast zetten we sterk in op outreach. We willen laten zien wat we doen – in tekst, beeld, geluid – vanuit het klaslokaal en de directiekamer. Zo maken we onze impact zichtbaar.”

De kern van alles wat we doen is leren”


Leren

“De kern van alles wat we doen is leren”, besluit Arjan. “Onze leerlingen leren elke dag, maar dat geldt ook voor alle onderwijsprofessionals. Je kunt leren van de wetenschap, van teams op andere scholen, en gewoon van je collega één deur verder.” Als hij het nieuwe schooljaar in één woord moet samenvatten, kiest Arjan dan ook zonder aarzeling: leren.