Openbare les Heleen Buhrs was een succes

Dsc05727

Op 14 februari vierde we Valentijnsdag op een bijzondere manier! Ruim 100 toegewijde onderwijsprofessionals kwamen samen in de Hoftoren van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De focus van het programma lag op een les leesonderwijs gegeven door Heleen Buhrs van de Alan Turingschool, die als bron van inspiratie diende voor alle aanwezigen.

We keken collectief een les van Heleen, gefilmd in groep 6 op de Alan Turingschool. Naderhand legde zij haar werkwijze verder uit en ging zij in op veel gesteld vragen. Vragen als 'zijn de kinderen altijd zo geconcentreerd?' en 'wat doen jullie met de taalzwakke leerlingen en hoe differentiëren jullie?' kwamen allemaal aan bod. 

Dsc05638
Dsc05661
Dsc05658
Dsc05621

Eva Naaijkens en Martin Bootsma deelden met enthousiasme hun ervaringen met de schoolbrede aanpak van thematisch onderwijs, waarin effectief leesonderwijs een cruciale rol speelt. Na de presentaties gingen de deelnemers in groepen uiteen om dieper in te gaan op de specifieke lesmethoden van Heleen en haar collega's. De focus lag op hoe deze aanpak vertaald kon worden naar de dagelijkse onderwijspraktijk van de aanwezigen. In deze interactieve sessies werden talloze vragen besproken, variërend van praktische zaken tot strategieën voor implementatie.

Hoe creëer ik draagvlak?


Een van de deelnemers stelde de vraag: "Hoe kan ik mijn team meekrijgen?" Hierbij werd niet alleen gekeken naar het overbrengen van de inhoudelijke kennis, maar ook naar het creëren van draagvlak binnen het team. Een andere deelnemer zocht antwoorden op de vraag: "Waar begin ik?" Dit getuigde van de behoefte aan concrete handvatten om de aanpak te kunnen implementeren. Een derde deelnemer bracht de volgende vraag naar voren: "Waar liggen nog verbeterpunten?" Dit benadrukte de bereidheid van de onderwijsprofessionals om constant te blijven streven naar kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Dsc05761 (1)
Dsc05722
Dsc05655
Dsc05634

De bijeenkomst was niet alleen inspirerend, maar ook praktisch. De passie waarmee de collega's van de Alan Turingschool hun aanpak presenteerden, werkte aanstekelijk. Het ging niet alleen om het delen van kennis, maar ook om het aanmoedigen van de deelnemers om deze nieuwe inzichten en benaderingen toe te passen in hun eigen onderwijspraktijk. De rode draad van de dag was een gevoel van verbondenheid en gedeelde toewijding aan het willen verbeteren van onderwijs! Eva sloot de dag af met een quote die de spijker op de kop slaat:

We doen het allemaal voor de kinderen!