
Taalschool Utrecht is een basisschool voor nieuwkomers: leerlingen die recent in Nederland zijn aangekomen. De school integreert taal, cultuur en sociale vaardigheden om hen voor te bereiden op een toekomst in Nederland. Sinds afgelopen schooljaar doet Taalschool Utrecht mee aan het traject van Expertisescholen Ontwikkelkracht. Intern begeleider en kwaliteitscoördinator Marleen van Bladeren vertelt hoe het team werkt aan een stevig pedagogisch fundament voor leerlingen én professionals.
In dit traject richten we ons op het versterken van de pedagogische basis.
Kennismaking
“In juni 2023 werden we benaderd door Expertisescholen Ontwikkelkracht. We voerden toen een kennismakingsgesprek, maar het traject sloot op dat moment nog niet goed aan op waar wij stonden in onze ontwikkeling. Wel hebben we toen aangegeven dat we graag in contact wilden blijven, om te zien of het aanbod op een later moment beter zou aansluiten.
Een jaar later was dat inderdaad het geval en zijn we alsnog ingestapt. Inmiddels werken we aan een leertraject voor scholen met minimaal één groep nieuwkomersleerlingen in de basisschoolleeftijd. In dit traject richten we ons op het versterken van de pedagogische basis, met aandacht voor sociaal-emotioneel leren, traumasensitief werken, veerkracht, het versterken van het thuisnetwerk en cultuurresponsief handelen.”
Het traject helpt ons om kritisch te reflecteren op wat we tot nu toe ontwikkeld hebben.
Motivatie
“We hadden al een aanbod staan op het gebied van expertisedeling binnen de stad Utrecht. We zagen in Ontwikkelkracht een kans om ons aanbod te versterken en te verbreden. Het traject helpt ons om kritisch te reflecteren op wat we tot nu toe ontwikkeld hebben en om de kwaliteit ervan verder te verbeteren. Ook biedt het ons de mogelijkheid om ons interne programma rond evidence-informed werken te analyseren en te verdiepen. Daarnaast krijgen we regelmatig vragen van andere nieuwkomersscholen en we hopen dat we met ons leertraject straks beter op die vragen kunnen inspelen.”
Aanpak
“We hebben binnen de school een intern expertteam gevormd, bestaande uit de directeur, een gedragsspecialist, een intern begeleider, leerkrachten en ikzelf. We krijgen scholing en begeleiding op het gebied van evidence-informed werken en trainingsvaardigheden. Tijdens werksessies werken we samen met onze expert Ria Goedhart van de Hogeschool Utrecht en een begeleider van Ontwikkelkracht. Met hun hulp geven we vorm aan ons leertraject en kijken we kritisch naar onze eigen praktijk."
De leden van ons expertteam zijn enthousiast!
Resultaat“De leden van ons expertteam zijn enthousiast! Ze volgen een opleidingsprogramma samen met andere expertisescholen in dezelfde fase, waarin ze niet alleen hun inhoudelijke rol verder ontwikkelen, maar ook leren hoe ze collega’s kunnen trainen. De uitwisseling met andere scholen en het contact met gelijkgestemden werkt motiverend. Tegelijkertijd scherpen we, mede dankzij de begeleiding, onze kennis en aanpak steeds verder aan.”
Aanrader
“Ik raad deelname aan Expertisescholen Ontwikkelkracht zeker aan. Als je als school een betrokken expertteam kunt vormen, met daarin ook de schoolleider, dat enthousiast is over evidence-informed werken, dan biedt dit traject echt meerwaarde. Het is intensief, maar ook inspirerend. En het versterkt zowel de individuele professional als de school als geheel. Daarnaast biedt Ontwikkelkracht een passende compensatie voor de tijd die het expertteam erin steekt.”