
Onze Amsterdamse School: een basisschool met een sterke focus op leesonderwijs doet mee aan TaalLab, een traject waarin ze samen met experts en onderzoekers werken aan een praktische, evidence-informed leergang. Via haar directeur raakte Eva Tol betrokken bij het traject. In dit interview vertelt zij hoe het ontwikkelproces niet alleen bijdraagt aan beter leesonderwijs voor andere scholen, maar ook zorgt voor waardevolle reflectie en versterking binnen het eigen team.
Education Lab
“Wij doen sinds 2024 mee aan TaalLab van Ontwikkelkracht, waar we samen een leergang ontwikkelen voor scholen die hun leesonderwijs willen versterken. Onze school is al bezig met leesonderwijs en werd door Ontwikkelkracht benaderd om hierin mee te denken en onze expertise te delen. Via onze directeur ben ik bij dit traject betrokken geraakt.”
Dit traject biedt ons de kans om onze aanpak te analyseren
Inzicht
"We wilden graag inzicht krijgen in wat ons leesonderwijs effectief maakt en hoe we dit kunnen vertalen naar een praktische leergang voor andere scholen. Dit traject biedt ons de kans om onze aanpak te analyseren en verder te verfijnen.”
Begeleiding
“We werken onder andere samen met Tijana Prokic Breuer, medeoprichter en directeur van Education Lab NL en Yra van Dijk, onderzoeker op het gebied van leesonderwijs, om de leergang theoretisch te onderbouwen en helder te beschrijven. Daarnaast krijgen we ondersteuning van Ontwikkelkracht om de leergang onder de aandacht te brengen, zodat scholen zich volgend jaar kunnen aansluiten.”
We bevinden ons nog midden in het ontwikkelproces
Frisse blik
"We bevinden ons nog midden in het ontwikkelproces van de leergang, wat ik zie als een win-win situatie. Door de leergang te creëren en aan te scherpen, kijk je met een frisse, kritische blik naar je eigen school. Dit biedt de kans om je eigen aanbod binnen het team verder te versterken. We hopen dat onze aanpak nog krachtiger wordt en bijdraagt aan een duurzame verbetering van het leesonderwijs.”