Samenwerkingspartner

Expertisescholen Ontwikkelkracht

Je werkt op een goede school. Jullie weten wat werkt en hebben een schat aan kennis en ervaring opgebouwd. Maar hoe mooi zou het zijn als die expertise niet alleen binnen jullie muren blijft, maar ook andere scholen helpt groeien? Ontwikkelkracht biedt je de kans om jullie succesvolle aanpak te delen en een inspiratiebron te worden voor andere scholen.

Hf Homepage Slide 1
Link Ex (10)

Over het aanbod

We zoeken goede scholen. Scholen met een sterke professionele cultuur, goed leiderschap, een stevig fundament van evidence-informed werken én een beproefde aanpak. Scholen die hun aanpak of expertise willen overdragen aan andere leraren, schoolleiders en schoolteams om zo ook voor die leerlingen het verschil te kunnen maken.

In een intensief programma begeleiden we jullie om jullie expertise overdraagbaar en toepasbaar te maken. Jullie leren hoe je andere scholen coacht, zodat zij zelf met jullie bewezen werkwijze aan de slag kunnen. Na deze aspirantfase ga je aan de slag als expertiseschool die bijdraagt aan beter onderwijs in de hele regio.

Je krijgt een volledige vergoeding voor zowel de tijd die nodig is voor het opleidingsprogramma als de tijd die het kost om kennis te delen en andere scholen te begeleiden. Een unieke kans om impact te maken binnen het onderwijs. Is jullie school hier klaar voor? Sluit je aan en help het onderwijs naar een hoger niveau te tillen!

Voor wie

Dit aanbod is geschikt voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs - en daarmee ook het gespecialiseerd onderwijs - die vanuit een stevige professionele cultuur, een fundament van evidence-informed werken én een beproefde en onderbouwde aanpak andere scholen willen helpen zich verder te ontwikkelen. Je leert zelf ook nog graag en kijkt over de grenzen van je eigen schoolterrein heen en bent bereid om met andere scholen het onderwijs beter te maken.

Onderwerpen

  • Evidence-informed werken
  • Ontwikkelen van een leertraject
  • Opleiden en begeleiden van scholen
  • Kennisdeling en professionalisering
  • Implementatie en borging van schoolverbetering
  • Train-de-trainer
  • Werven en selecteren van deelnemende scholen

Werkwijze

Na een selectieprocedure start je in het eerste jaar als aspirant-expertiseschool. Samen met andere expertisescholen ga je aan de slag om in één jaar jullie aanpak en expertise overdraagbaar en bruikbaar te maken voor andere scholen. Dit doen jullie in co-creatie met een wetenschapper en expert op jullie expertisegebied en verschillende ervaren trainers en begeleiders die jullie niet alleen helpen jullie expertise deelbaar te maken, maar ook helpen om de eigen expertise op school verder te ontwikkelen.

Je vormt een expertiseteam van vier tot zes onderwijsprofessionals die gedurende het aspirantjaar het leertraject gaat ontwikkelen. Aan je school wordt zowel een inhoudelijk expert als een procesbegeleider gekoppeld die het expertiseteam helpen bij het ontwikkelen van het leertraject. Het expertiseteam borgt in het eerste jaar de aanpak binnen de school, ontwikkelt een leertraject, verwerft vaardigheden om trainingen te geven en versterkt het evidence-informed werken. Het jaar wordt afgesloten met een evaluatie.

De begeleiding in dit jaar bestaat uit een intakegesprek, trainingsdagen met andere expertisescholen, werksessies op de eigen school, en intervisiemomenten. Dit komt neer op één werksessie op de eigen school en één trainingsdag met andere expertisescholen per maand. De school plant daarnaast zelf voldoende werktijd in voor het ontwikkelen van het leertraject.

In het tweede jaar ga je verschillende scholen begeleiden en delen jullie op verschillende manieren jullie kennis. Expertisescholen zijn in wat ze doen een ambassadeur voor evidence-informed werken. Je laat zien aan andere scholen wat het oplevert om binnen een sterke professionele cultuur vanuit vakmanschap en wetenschap te werken aan goed onderwijs en bent daarmee een voorbeeld voor anderen. Ontwikkelkracht biedt procesbegeleiding, inhoudelijke ondersteuning en financiële facilitering gedurende het traject.

Route om expertiseschool te worden

  1. We verkennen in een gesprek of de rol van expertiseschool bij de school past.
  2. We vragen de school om zich in te schrijven als mogelijke expertiseschool en documenten op te sturen die de aanvraag van de school ondersteunen.
  3. We maken een selectie uit alle inschrijvingen op basis van de door ons gestelde eisen en de variatie die we zoeken in scholen en vragen waar nodig aanvullende informatie op of gaan op schoolbezoek.
  4. We bespreken de aanvraag en documenten met de school in een intakegesprek en bepalen welk deel van de expertise wordt omgevormd tot een leertraject.
  5. Bij een positieve intake kan de school zich formeel aanmelden als aspirant-expertiseschool, waarna de subsidie wordt toegekend.
  6. De school stelt een expertiseteam samen van leerkrachten, schoolleiders en intern begeleiders. Dit team krijgt tijd en begeleiding om een leergang te ontwikkelen en scholen op te leiden.
  7. In het eerste jaar volg je een intensief opleidingsprogramma gaat de school aan de slag om de expertise overdraagbaar te maken via een leertraject.
  8. Na het afronden van het opleidingsprogramma en een positieve evaluatie krijgt de school de status van Expertiseschool Ontwikkelkracht. Scholen met een verbetervraag die aansluit bij de expertise van de school kunnen deelnemen aan het professionaliserings- en begeleidingsprogramma. Daarnaast organiseren de expertisescholen verschillende kennisdeelactiviteiten.

Subsidievoorwaarden

Er is subsidie beschikbaar om deel te nemen als (aspirant-)expertiseschool binnen de pijler Expertisescholen Ontwikkelkracht van Ontwikkelkracht. Hieronder vind je een selectie van de subsidievoorwaarden uit de subsidieregeling voor schooljaar 2025-2026.

Gesprekken

Voorafgaand aan de subsidieaanvraag voer je een verkennend gesprek met het programmabureau van Ontwikkelkracht. Dit is een belangrijke voorwaarde om subsidie aan te vragen. Als de school deelneemt aan het aspirant-traject expertisescholen, dan volstaat een evaluatiegesprek met het programmabureau. Een verslag van dit gesprek wordt opgenomen bij de subsidieaanvraag.

Vraag gesprek aan

Inzet onderwijsprofessionals

  • Per school nemen minimaal vier personen deel, waaronder minimaal één schoolleider.
  • De gemiddelde inzet van medewerkers bedraagt minimaal tien dagen voor het aspirant-traject.
  • De school deelt actief zijn kennis met andere scholen.

Subsidiebedrag

Je ontvangt als school begeleiding en een vast subsidiebedrag als tegemoetkoming voor de geïnvesteerde uren van de medewerkers. Het subsidiebedrag als aspirant-expertiseschool bedraagt € 94.217 per school in het primair of voortgezet onderwijs. Voor een expertiseschool bedraagt het subsidiebedrag € 47.116 met een aanvullend bedrag van € 11.779 per aangeboden leertraject. Een expertiseschool bedient minimaal vier en maximaal zes lerende scholen.

Activiteitenplan

Aspirant-expertiseschool
Bij de aanvraag van de subsidie is de onderbouwing in de vorm van een activiteitenplan een belangrijke vereiste. Hierin moet ten minste opgenomen zijn:

  • Een verslag van het gesprek met het programmabureau Ontwikkelkracht.
  • Een onderbouwing dat de desbetreffende school expertise heeft op een bepaald terrein en dat de aangeboden aanpak of werkwijze kansrijk is en gebaseerd is op relevante en recente inzichten uit de onderwijswetenschap.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat de schoolleiding en het schoolbestuur van de school betrokken zijn en zich committeren aan het traject en dat er in de school voldoende draagvlak is.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat de school een goede onderzoeks- en verbetercultuur heeft.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat de school in een bepaald leergebied een evidence-informed werkwijze of aanpak hanteert.

Expertiseschool
Bij de aanvraag van de subsidie is de onderbouwing in de vorm van een activiteitenplan een belangrijke vereiste. Als de school in schooljaar 2024-2025 deelneemt aan het aspirant-traject expertiseschool, dan moet hierin ten minste opgenomen zijn:

  • Een verslag van het evaluatiegesprek met het programmabureau.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat sprake is van voldoende draagvlak op de school voor het aanbieden van een of meer leertrajecten als expertiseschool en dat de onderwijsprofessionals, de schoolleiding en het schoolbestuur betrokken zijn en zich committeren aan de inzet hiervoor.
  • Een uiteenzetting die inzicht geeft in welke manier het onderwijspersoneel, de schoolleiding en het schoolbestuur betrokken zijn, welke rol ze hebben, hoeveel tijd voor de verschillende personen wordt vrijgemaakt en hoe de aan te bieden leertrajecten organisatorisch worden vormgegeven.
  • Een beschrijving van het leertraject van de school als expertiseschool en de vereisten voor deelname van de lerende scholen.
  • Een onderbouwing van het aantal beschikbare plaatsen voor lerende scholen per aangeboden leertraject voor schooljaar 2024-2025 (Subsidievoorwaarden leertrajecten).

Uitsluiting

  • De school kan geen subsidie aanvragen als de school al subsidie ontvangt voor het traject Groeikracht of De Transformatieve School binnen de pijler Onderzoeks- en verbetercultuur van Ontwikkelkracht.
  • De school kan geen subsidie aanvragen als de school al subsidie ontvangt voor het traject aspirant-expertiseschool (voor een aanvraag voor expertiseschool) of expertiseschool (voor een aanvraag voor aspirant-expertiseschool) binnen de pijler Expertisescholen Ontwikkelkracht.
  • Een school kan niet deelnemen als de kwaliteit van het onderwijs door de Inspectie van het Onderwijs het oordeel zeer zwak of onvoldoende heeft ontvangen.
Bekijk subsidieregeling


Over de samenwerkingspartner

Ontwikkelkracht werkt binnen de pijler Expertisescholen Ontwikkelkracht aan het ondersteunen van scholen om hun expertise over te dragen op andere scholen. 
Ontwikkelkracht zet zich in voor duurzaam onderwijsverbetering door scholen te ondersteunen in evidence-informed werken. Wij begeleiden expertisescholen bij het ontwikkelen van leertrajecten en het opleiden van andere scholen. Onze aanpak is praktijkgericht, wetenschappelijk onderbouwd en gericht op impact. Samen bouwen we aan beter onderwijs!

Praktijkervaringen

'De gedrevenheid is echt bewonderenswaardig'

Anne Kreuger en Tamara Breetveld over de begeleiding van aspirant-expertisescholen.

Lees verder

'Expertscholen wordt expertisescholen'

Arjan van der Meij vertelt over de naamswijziging van expertisescholen.

Lees verder

'We doen dit vanuit het onderwijs, voor het onderwijs'

Roel Scholman over zijn rol binnen het leertraject van de Drie Koningen.

Lees verder