Als schoolteam wil je het onderwijs binnen jouw school duurzaam verbeteren. Maar hoe pak je dat aan met de beperkte tijd en middelen die beschikbaar zijn? Samen met je collega’s kun je in één van de onderzoeks- en verbetercultuurtrajecten uit Ontwikkelkracht aan de slag. De vraag vanuit jouw team staat centraal en vanuit het programma ontvang je expertise, coaching en tijd. Hiermee maak jij met jouw schoolteam ambities waar en verbeter je met praktijk- en onderzoekkennis structureel het onderwijs voor je leerlingen. Belangrijk is dat er voor dit intensieve traject draagvlak is van het team. Alle medewerkers zijn immers samen verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit.
Als je als schoolteam wilt investeren in het versterken van een onderzoeks- en verbetercultuur kan je deelnemen aan deze pijler. Het gaat om een intensief traject, waarbij het lerarenteam wekelijks tijd vrij moet maken. Op basis van de vraag van de school adviseert het programmabureau welke aanbieder het beste aansluit. Vervolgens gaat de aanbieder in gesprek met je school krijg je ondersteuning in het formuleren van het ontwikkelingsdoel en het opstellen van een activiteitenplan. Na toekenning van de subsidie ontvang je begeleiding bij de uitvoering van het activiteitenplan.
Elke school stelt interne procesbegeleiders aan, die elk een lerarenteam van vier tot tien leraren begeleiden bij het traject. Deze procesbegeleiders en de schoolleiding vormen samen het implementatieteam van het traject en komt met regelmaat samen. De interne procesbegeleiders en schoolleiders nemen ook deel aan regionale en landelijke kennisdelingsbijeenkomsten. Deze gaan zowel over het creëren van een onderzoeks- en verbetercultuur als over onderwijsinhoud. Er is veel ruimte voor kennisdeling door experts en ervaringsdeskundigen. Ook betrekken we onderzoekers bij deze bijeenkomsten, zodat wetenschap en praktijk elkaar kunnen versterken.
Er zijn twee aanbieders binnen het programma Ontwikkelkracht die werken aan de onderzoeks- en verbetercultuur: De Transformatieve School en Groeikracht. Beide aanbieders hebben bewezen aanpakken die helpen bij het versterken van een onderzoeks- en verbetercultuur bij jou op school.
Aanbieder
Groeikracht
Groeikracht stelt schoolteams in staat om het onderwijs zelf – bottom-up - te verbeteren, zodat zij vanuit de eigen praktijk, vanuit hun eigen ambitie kunnen starten en daarbij leren om kennis uit onderzoek effectief toe te passen. Als schoolteam is het belangrijk om te starten vanuit de intrinsieke motivatie om samen te willen verbeteren. Waarbij het vanzelfsprekend wordt om gezamenlijk verantwoordelijk te zijn voor de onderwijskwaliteit, elkaars les te bezoeken, elkaar constructieve feedback te geven en de onderwijsinhoud samen te ontwerpen. Een werkwijze die het handelen van zowel de schoolleider als de leraar versterkt en de werkdruk verlaagt, omdat het schoolteam bewuste keuzes maakt in wat wel en niet gedaan moet worden. In de Groeikracht-werkwijze combineren we bewezen elementen van leerKRACHT, LerarenOntwikkelFonds (LOF) en bevindingen uit onderwijsonderzoek.


Aanbieder
De Transformatieve School
De Transformatieve School is sinds 2012 een professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma voor scholen in met name stedelijke omgevingen. Het is bedoeld voor leraren en schoolleiders en gericht op het laten groeien van alle leerlingen. Dit kan onder druk komen te staan als leerlingen te veel moeten laveren tussen hun buitenschoolse leefwereld en de schoolcultuur. De Transformatieve School werkt met scholen aan het voorkomen van deze dynamiek of het keren ervan. Dit doen ze door in te zetten op een effectieve verbetercultuur gericht op didactische en pedagogische kwaliteit, maar ook op schoolleiderschap. Het programma combineert professionalisering in de klas tijdens lesbezoeken en cultuurverandering tijdens collectieve sessies binnen het professionele team. De trainers en coaches binnen het programma zijn zelf ook leraar of schoolleider.
Lees meer
'Verlangen omzetten in doelen en veranderingen'
In deze podcast van researchED gaat Jan van de Ven in gesprek met Michèl de Vries.
'Er is welwillendheid in het land om kennis te delen'
In deze podcast van researchED gaat Jan van de Ven in gesprek met Iliass El Hadioui.
Interesse om deel te nemen?

Stap 1
Bepaal met de keuzehulp welk onderdeel het beste past bij de specifieke behoefte van je school.

Stap 2
Vraag een verkennend gesprek aan om de specifieke behoeften van je school te bespreken.

Stap 3
Dien een aanvraag voor subsidie in om vergoeding te krijgen voor de geïnvesteerde uren.

Vraag een verkennend gesprek aan
Een gesprek met het programmabureau en met de samenwerkende partij zijn een voorwaarde om in aanmerking te komen voor subsidie. Tijdens de gesprekken bespreken we welke behoeften en vragen er leven binnen scholen en helpen wij de hulpvraag specifieker en duidelijker te maken om zo samen het best passende traject te kiezen.