Co-creatielabs

Samen Sterk van Start

Een kwart van de startende leerkrachten verlaat het onderwijs binnen vijf jaar. Onderzoek toont aan dat goede begeleiding in de eerste jaren, ook wel inductie genoemd, kan helpen om deze uitval te verminderen. In dit project combineren we praktijk en onderzoek: we draaien een pilot waarbij ervaren leerkrachten als mentor worden ingezet op basisscholen met een groot lerarentekort. Tegelijkertijd onderzoeken we de effectiviteit van inductieprogramma’s. Zo willen we bijdragen aan oplossingen voor het lerarentekort én aan een sterkere start voor beginnende leerkrachten.

Lerarenlab Inductie
Link Edu (2)

Over het aanbod

Met Samen Sterk van Start krijgen beginnende leerkrachten twee jaar lang persoonlijke en structurele begeleiding van een ervaren leerkracht die speciaal is opgeleid tot mentor. Deze mentor voert regelmatig gesprekken, observeert in de klas en biedt extra ondersteuning bovenop wat scholen zelf al kunnen bieden. De begeleiding is volledig kosteloos voor deelnemende scholen. Tegelijkertijd draag je bij aan belangrijk wetenschappelijk onderzoek van het LerarenLab naar het effect van goede begeleiding op werkplezier, werkdruk, verzuim en het behoud van startende leerkrachten. Je versterkt dus niet alleen je eigen schoolteam, maar helpt ook mee aan een landelijke aanpak om starters beter te ondersteunen én het lerarentekort terug te dringen.

Voor wie

Basisscholen in Amsterdam kunnen meedoen aan dit project, mits zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De school heeft een schoolgewicht boven de 30 of valt onder het speciaal basisonderwijs.
  • De school verwacht in schooljaar 2025-2026 een nieuwe leerkracht te verwelkomen (bijvoorbeeld een afgestudeerde of zij-instromer).
  • Per school mag slechts één startende leerkracht deelnemen.
    Let op: aanmelding garandeert nog geen plek in het mentortraject. Bij overinschrijving vindt loting plaats. Scholen die we niet inloten, doen wel mee aan het onderzoek, zodat we verschillen tussen begeleide en niet-begeleide starters goed kunnen analyseren.

Onderwerpen

Binnen het project staat de begeleiding van startende leerkrachten centraal. De mentoren ondersteunen starters gedurende twee schooljaren met:

  • Tweewekelijkse begeleidingsgesprekken
  • Maandelijkse klassenobservaties
  • Structurele aandacht voor professionele ontwikkeling en werkplezier
    Daarnaast onderzoeken we via vragenlijsten de effecten van deze begeleiding op behoud, ervaren werkdruk en competentiegevoel van starters.

Werkwijze

Gedurende twee jaar volgen we startende leerkrachten binnen het onderzoeksproject. We verdelen de scholen in twee groepen via een loting: de interventiegroep (met mentorbegeleiding) en de controlegroep (zonder mentor, maar wel met deelname aan het onderzoek). Alle starters vullen drie keer een vragenlijst in over hun werkervaring. Mentoren volgen vooraf een training en ondersteunen we tijdens de looptijd van het traject. Scholen ontvangen na afloop van het project inzicht in de uitkomsten van het onderzoek. De aanpak stimuleert bovendien kennisdeling tussen scholen doordat we mentoren en starters aan elkaar koppelen.

Subsidievoorwaarden

Er is subsidie beschikbaar om deel te nemen als deelnemende school binnen de pijler Co-creatielabs van Ontwikkelkracht. Hieronder vind je een selectie van de subsidievoorwaarden uit de subsidieregeling voor schooljaar 2025-2026.

Gesprekken

Voorafgaand aan de subsidieaanvraag voer je een verkennend gesprek met het loket van Ontwikkelkracht en een intakegesprek met de samenwerkingspartner. Dit is een belangrijke voorwaarde om subsidie aan te vragen.

Vraag gesprek aan

Inzet onderwijsprofessionals

  • Per school neemt minimaal één interne procesbegeleider voor de activiteiten deel.
  • De totale inzet van medewerkers bedraagt 0,1 fte.
  • De school werkt mee aan de monitoring van de implementatie van de aanpak en het in kaart brengen van de effecten.
  • De school draagt er zorg voor dat een leraar of intern procesbegeleider de implementatie van de aanpak uit het co-creatielab begeleidt.
  • De school deelt actief zijn kennis met andere scholen.

Subsidiebedrag

Je ontvangt begeleiding en een vast subsidiebedrag als tegemoetkoming voor de geïnvesteerde uren van de medewerkers. Het subsidiebedrag bedraagt € 4.958 per school in het primair of voortgezet onderwijs.

Activiteitenplan

Bij de aanvraag van de subsidie is de onderbouwing in de vorm van een activiteitenplan een belangrijke vereiste. Hierin moet ten minste opgenomen zijn:

  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat de school bereid is om samen te werken met andere scholen en onderzoekers in het desbetreffende co-creatielab.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat de school bereid en in staat is om actief deel te nemen aan het project en de activiteiten van het co-creatielab.
  • Een onderbouwing waaruit blijkt dat de schoolleiding en het schoolbestuur van de school betrokken zijn en zich committeren aan het traject.
Bekijk subsidieregeling

Over de samenwerkingspartner

Samen Sterk van Start is een project van het LerarenLab, één van de twee co-creatielabs binnen Ontwikkelkracht. Education Lab NL voert het LerarenLab uit en is een samenwerking tussen de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Uniek aan deze aanpak is de samenwerking tussen wetenschappers en onderwijsprofessionals: met behulp van de 5D-werkwijze onderzoeken we gezamenlijk het probleem en ontwerpen we effectieve, praktijkgerichte oplossingen. Voor dit project werkt Education Lab samen met de Amsterdamse Onderwijsregio en Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA).

De werving van deelnemende scholen verloopt via ONA. Ontwikkelkracht verstrekt de subsidie.

Praktijkervaringen

Samen Sterk van Start om startende leerkrachten te behouden

We zoeken Amsterdamse basisscholen voor Samen Sterk van Start!

Lees verder

Nieuwe webinars Bibliotheek op school Plus

Volg op 3 of 5 februari het webinar over de Bibliotheek op school Plus.

Lees verder

Effectief leesonderwijs met de Bibliotheek op school Plus

Volg op 11 of 12 december het webinar over de Bibliotheek op school Plus.

Lees verder

'We verbinden wetenschap en praktijk'

Tijana Prokic Breuer over het eerste jaar van het TaalLab van Education Lab NL.

Lees verder

'De scholen maken trots gebruik van hun podium'

Inge de Wolf over het eerste jaar van het LerarenLab van Education Lab NL.

Lees verder

Het effect van programma Pageturner

We zijn op zoek naar deelnemer voor het onderzoek 'Pageturner'.

Lees verder

Op weg naar effectief leesonderwijs in TaalLab

Elize en Tijana over taalonderwijs op basis van wetenschappelijke literatuur.

Lees verder

Kennismaking met projecten TaalLab

Scholen maakte op 24 januari kennis met de projecten van TaalLab.

Lees verder

Onderzoek Pageturner TaalLab 2024 - 2025

Start onderzoek Pageturner binnen TaalLab door EdcuationLab.

Lees verder

Doe mee met de kick-off van het TaalLab

Werk mee aan het voorkomen en tegengaan van taalachterstanden in Nederland.

Lees verder